Alhambra (Granada)

erasmus-zst

Od poniedziałku 5 października uczniowie rozpoczęli pracę w ogrodach Andaluzji w ramach programu Erasmus+. 15 osób pracuje w Alhambrze. Na spotkanie organizacyjne udaliśmy się do ogrodów Alhambry ze studentką z Czech, która opiekuje się zagranicznymi grupami. Młodzież i nauczyciele otrzymali identyfikatory, które upoważniają do wejścia na teren warowni. W Alhambrze panują bardzo restrykcyjne zasady bezpieczeństwa i organizacja i jakość pracy młodzieży musi być bez zarzutów.

Pierwszego dnia odbyło się spotkanie organizacyjne i zwiedzanie warowni.

Kolejnego dnia stawiliśmy się w pracy o umówionej godzinie – 7.30, przed wejściem czekały już tłumy turystów. Nasi uczniowie zostali podzieleni na 3 grupy i  każdej z grup przydzielono opiekuna: Paco, Kristofer i Antonio.

Grupa 1 pracuje w ogrodzie Adarves (Cardin de los Adarves), który znajduje się niedaleko od wejścia do Alcazaby. W pobliżu znajduje się Mirador, czyli platforma widokowa, z której roztacza się przepiękny widok  na panoramę miasta i dzielnice –  Albaicin i Sacromonte. 2 grupa pracuje w części El Partal, w ogrodach usytuowanych na tarasach.  Kolejna grupa odbywa praktyki w ogrodach Generalife, arabska nazwa oznacza „rajski ogród architekta”. Tworzy go labirynt alejek, ciągów ogrodów, dziedzińców z wodotryskami i fontannami, pawilonami, tarasy, kaskady i galerie.

Uczniowie wykonują różne prace: przygotowują tereny i poletka do wysadzania roślin kwiatowych, formują żywopłoty z cyprysów i bukszpanu, pielęgnują róże, przekopują rabaty w geometrycznych ogrodach, sieją i sadzą rośliny w pojemnikach, obcinają egzotyczne, owocowe drzewka.

Bariera językowa nie stanowi problemu, wielu pracowników hiszpańskich mówi w języku angielskim. Uczniowie starają się również porozumiewać po hiszpańsku i uczą się nowego języka.  Atmosfera w pracy jest przyjemna, pracodawcy są uprzejmi, przyjaźni, uśmiechają się i z wielkim zaangażowaniem tłumaczą, opowiadają uczniom o tym cudownym miejscu jakim jest Alhambra i Granada.

Pomimo wielkiego zmęczenia – sama droga do pracy jest niezwykle uciążliwa –  młodzież jest zadowolona z pracy i zachwycona miejscem, w którym się znajduje.

Uczniowie i nauczyciel stanowią rodzaj „atrakcji turystycznej” dla wielu obcokrajowców odwiedzających warownię, turyści pytają się o pracę, o ogrody, nawet o drogę dotarcia w różne rejony Alhambry.